2

Hur pluggar man?

Har ni, precis som jag, oerhört mycket i skolan nu?
För vårterminen är väl egentligen värst? Nationella händer för vissa (för mig, i ettan på gymnasiet) och man känner sig allmänt trött på allt, eller hur?
 
Har ni en bra teknik när ni pluggar? Jag är en sådan person som gör allting i sista sekund, inte för att jag är lat egentligen men för att jag finner tusen andra saker som jag ''måste'' göra. Det kan vara att ta bort tröjan från golvet, och hoppsan det tog visst tre timmar för jag var tvungen att se tre avsnitt av min favorit serie också.
 
Men en del saker har jag lärt mig genom åren och det är hur jag pluggar bäst, för jag suger verkligen på att plugga egentligen. Jag har aldrig förstått mig på människor som kan sitta i tre timmar och verkligen råplugga, är du en sådan? Berätta din hemligheter.
 
Men det jag lärt mig är att det första man behöver komma på är miljön, vilken miljö pluggar du bäst i?
Är det i köket?
Framför tvn?
Vid ett bord utan ljud?
Vid ett bord med musik/radio?
På ett bibliotek?
På ett café?
Ensam?
Med vänner?
Familj?
Det är viktigt att du hittar vad som passar dig bäst!
 
Strategi?
Kan du läsa alla sidor, varje dag i en vecka?
Eller är det bättre att dela upp det? Så att du läser 3 sidor på måndag, 2 på tisdag osv och sedan läser allting på fredag?
Behöver du läsa och skriva samtidigt?
Eller spela in och lyssna på det?
Räcker det om du bara läser?
 
 
Jag pluggar gärna på ett café med vänner, så att vi kan avbryta pluggandet då och då och prata om helt andra grejer eller ha dem där som hjälp och förklara saker. Sedan kan jag inte läsa allting på en gång, utan jag måste dela upp sidorna i dagar och fokusera på några sidor i taget.
 
Berätta, hur är du? Hur pluggar du?



    Postat av: Anonym

I feel you bro.

Mitt råd till dig är att skaffa dig en kalender och skriv in ALLA viktiga prov-datum och deadlines för läxor osv.
Sen utgår du efter det datumet och planerar hur många sidor du ska plugga. Det är också bra om du bestämmer vilka dagar som det passar dig bäst att plugga (jag rekommenderar söndagar till råplugg).
Försök att börja plugga i god tid, du kommer uppskatta det i framtiden jag lovar dig.

Hur jag pluggar? - Jag är en sån som kan råplugga flera timmar, men jag MÅSTE ta pauser. Jag lyssnar på musik medan jag pluggar och är gärna ensam (jag kan vara var som helst när jag pluggar).


      Datum: 2013-04-26 Tid: 15:06:36


    Postat av: anonym

Men mitt viktigaste råd är att du måste bestämma dig för att göra det. Se det som att du är i krig mot skolan, du kan inte förlora :D


      Datum: 2013-04-26 Tid: 15:09:04


     Namn:
      Kom ihåg mig?
     E-postadress: (publiceras ej)
     
     URL/Bloggadress:
     
     Kommentar:
     
     
RSS 2.0